Jak to celé začalo
Naše vize v Projectmanu je vytvářet prostředí, ve kterém rozvíjíme komunitu nejlepších lidí pro realizaci změn u našich klientů. Tuto vizi chceme naplňovat prostřednictvím lidí, kteří s námi chtějí spolupracovat, jsou pro ně cenné stejné hodnoty a mají naše DNA. Naše klienty chceme s touto komunitou propojit a outsourcovat jim schopnosti, kterými komunita disponuje. Naše kompetence se dále snažíme konzultovat a školit a to opět se zapojením komunity.
Vše začalo projektovým řízením a představou vytvoření jednotného místa, který tento svět propojí. Toto období, mimo jiné, zmínil Petr Janiš v rámci svého rozhovoru pro CzeqTeq. Na základě poptávky z trhu následovala nabídka rolí z oblasti projektového, programového a portfolio managementu. Samozřejmě jsme nevynechali ani agilní role.
Jak šel čas, tak jsme potkávali nové zajímavé lidi, které nejde do těchto odborných oblastí zaškatulkovat - jejich hlavní zaměření je jiné, nebo rozsah širší. Postupně nám ale začalo krystalizovat, že prostor, na který se chceme soustředit a kde vidíme největší příležitost pomoci klientům a komunitě je mezi byznysem a IT. Mezi byznysem a IT se tyčí zeď nebo naopak zeje propast, jak si to kdo představuje. A tuto zeď chceme pomáhat bořit a propast zasypávat. Toho se snažíme dosáhnout poskytováním správných služeb a propojením klientů s experty z řad naší komunity.
Postupně jsme nabídku rolí rozšiřovali o oblast business analýzy a change managementu. Vše jsou to role, která pomáhají s realizací změn u našich klientů a nejde je jednoznačně zařadit do byznysu nebo IT (alespoň z mého pohledu).
A další evolucí jsme došli ke sféře customer/user experience (CX resp. UX). To je oblast služeb zaměřená na zákazníka, na jeho potřeby, zážitek, emoce... Troufnu si říci, že to je jedna z klíčových kompetencí pro digitální věk a opět oblast, kterou nevnímáme jako součást IT nebo byznysu, ale na pomezí obou světů. V rámci naší komunity jsme měli a máme kolegy, kteří se této oblasti aktivně věnují, přesto že jejich pozice se jmenuje úplně jinak. Byli jsme schopni díky tomu našim klientům nabídnout tuto kompetenci. UX role jsou také velice blízké například roli business analytika, kde je zcela běžná intenzivní spolupráce nebo i překryv výstupů.
Proč a jak UX
Cítili jsme ale, že to pořád “není ono”. Nemáme kolem sebe dostatečnou síť kontaktů, neumíme se všichni věcně bavit s profesionály z tohoto oboru. V porovnání s dosavadními rolemi jsme byli “amatéři”. Toto jsme se rozhodli změnit a naučit se spoustu nových věcí tak, abychom mohli poskytnout plnohodnotnou podporu právě i lidem z UX komunity. Společně s Michalem Damborským jsme připravili, a postupně s celým týmem realizovali, aktivity, které nám nyní umožňují relevantně hovořit s UX profesionály a zároveň našim klientům tyto role nabízet s vědomím, že dostojíme svému slovu.
Potvrdili jsme si, že na trhu je prostor pro někoho, kdo je schopen přinést zajímavé projekty UX lidem. Podmínkou ale je správně pochopit, co je podstatou projektu a co je zaměření konkrétních lidí - tzn. vyhnout se klišé: máš na Linkedinu “UX”, a tak tě oslovujeme s jakoukoliv poptávkou, kde je UX zmíněno.
Náš recruiterský tým s Michalem intenzivně pracoval a učil se. Jak “UXáky” najít, jak s nimi mluvit, jak pochopit jejich zaměření, jak poznat jejich “hardskilly”, jak je během spolupráce motivovat, jaké služby jim nabídnout. Udělali jsme v tom velký posun. Pořád se ale máme co učit a to je dobře.
Nicméně koncem roku 2020 jsme již první experty propojili s našimi klienty, a naplňujeme tak naše poslání.
Co dál
Na rozdíl od business analýzy, kde se snažíme budovat komunitu lidí spojených s touto odborností je svět UX daleko více propojený a existují organizace, které roli “správce komunity” hrají. U nás asi nejznámější je Asociace UX. Tyto organizace vnímáme jako své přirozené partnery, se kterými chceme spolupracovat na rozvoji celého trhu. Podobně, jako podporujeme organizace v oblasti projektového řízení. Budeme se tedy snažit aktivně vystupovat v rámci UX komunity a vysvětlovat naší vizi.
Budeme rozšiřovat bázi našich kontaktů a přátel, tak abychom dokázali klientům nabídnout ty nejlepší pro jejich projekty, aktivity, týmy - jak bude potřeba. Dále budeme klientům vysvětlovat výhody propojení s komunitou profesionálů a získávat tak nabídky zajímavých projektů. Našim klientům tak nabídneme další dovednosti, které jim pomohou uspět v digitálním světě.
S lidmi, které máme kolem sebe a kteří mají k oblasti CX/UX co říci, chceme spoluvytvářet odborný obsah dostupný celé komunitě. Je toho před námi ještě hodně.