Krátká rekapitulace naší práce na postavení UX týmu pro našeho významného klienta. Jak jsme postupovali, jak spolupráce vypadala v číslech a co jsme si z ní odnesli za ponaučení.
Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Krátká rekapitulace naší práce na postavení UX týmu pro našeho významného klienta. Jak jsme postupovali, jak spolupráce vypadala v číslech a co jsme si z ní odnesli za ponaučení.
UX kompetence nám, do Projectmana, nespadla z nebe. Byl to pro nás logický vývoj v rámci našeho zaměření na outsourcing rolí mezi byznys a IT. UX kompetenci považujeme za jednu z klíčových pro probíhající digitalizaci všech odvětví. Důvody proč a jak chceme UX v Projectmanu uchopit jsem popsal v blog postu UX a Projectman.
V loňském roce jsme úspěšně pomohli významnému klientovi outsourcingem kapacit vybraných UX rolí v rámci jeho různých týmů. V letošním roce se na nás obrátil s požadavkem na pomoc s budování celého dedikovaného UX týmu v rozsahu cca 15 nových kolegů - čistě UX pozic bylo 8. Klientem je jedna z největších společností u nás.
U klienta padlo rozhodnutí koncentrovat UX kapacity do jednoho týmu a výrazně je posílit. UX začalo být chápáno jako důležitá část tvorby všech produktů a User Centric Design přístup jako správná cesta k dosažení optimálního uživatelského zážitku u všech aplikací pro koncové, ale i interní zákazníky.
Klient ale za větším zapojením UX a příbuzných metod vedoucí k návrhu a vývoji produktu, jako je například Design Thinking, nevidí pouze samotný lepší uživatelský zážitek, ale i lepší ekonomické výsledky. Podle studie společnosti Forrest pro IBM (PDF, 1,6MN, anglicky), využití právě IBM Design Thinking postupů přináší 2x rychlejší “Time-to-market”, 75% redukci doby návrhu a 33% redukci doby vývoje. To jsou čísla zásadně ovlivňující náklady na nové produkty.
Pro klienta byl klíčový faktor času: v relativně krátké době potřeboval mít k dispozici tým zkušených lidí. V této branži časté, že ostřílení profíci pracují jako freelanceři a někdy i na více projektech, proto se vyplatí hledat v těchto vodách. Další hodnotou, kterou klient spoluprací právě s námi získává, je naše schopnost uchopit zadání, lidi do týmu vyhledat, prověřit a jen ty správné představit se souhrnem podstatných informací pro finální schválení klientem. Nedílnou součástí naší služby je potom onboarding do týmu a průběžná péče o profesní rozvoj členů týmu.
V momentě, kdy je klient obdobně pokročilý ve využití UX postupů a rolí, musel i náš přístup být řízený a pro klienta predikovatelný. Klíčové bylo také nastavit správně zapojení klienta do stavby týmu, bez jehož kooperace bychom nemohli uspět. A to zejména s ohledem na časový tlak na nástup členů týmu.
Celou spolupráci jsme si rozdělili do tří částí:
Jednotlivé části běželi z větší části paralelně, ale jednotlivé jejich kroky a i přístup k nim jsme oddělili. Zatímco v rámci PURCHASING části jsme se snažili zejména správně identifikovat rizika a z větší části jim předcházet, tak u TEAM DEVELOPMENTU jsme si připravili projektový plán a postupovali jsme podle něj - byla to klíčová část celé dodávky. Část SERVICE PROVIDING byla důležitá pro úspěšné zapojení nových členů týmu do prostředí a procesů klienta.
TEAM DEVELOPMENT jsme rozdělili do těchto základních kroků:
Práce na zakázce probíhaly téměř 5 měsíců. Na čistě UX pozice bylo v našem prvním výběru cca 700 lidí. Odpohovorovali jsme téměř 40 lidí. Klientovi jsme poslali 15 kandidátů, ze kterých si následně vybral.
V rámci této fáze jsme pomohli klientovi postavit tým o požadované kapacitě a skladbě kompetencí a seniority. Věříme, že i lidsky a kulturně bude tým fungovat.
S ohledem na rozsah a relativní novost rolí (obdobné jsem obsazovali prvně v roce 2020) byla pro nás zakázka klíčová z hlediska nabírání zkušeností.
Pro celý Projectman byl tento projekt klíčový v první polovině roku 2021 a potvrdil náš záměr rozšířit naše kompetence o oblast UX, kde chceme být dále velice aktivní.
Tonar Jiří