Upravit stránku

Komu patří data?

IT nebo Byznysu?

"Jó, data!? Tak to musíte do IT - ti sedí támhle v té budově ... "

Často se setkávám s podobnými reakcemi lidí z "byznysu" (míněno z oddělení jako Finance, Obchod, Nákup, Výroba ....). Jsou vám podobné reakce taky povědomé?

Tak pozor! Data využíváme pro firemní inovace, lepší služby a produkty, lepší pochopení našich zákazníků, optimalizaci procesů. 

Data tedy primárně patří Byznysu! Pracovníci Byznysu by měli nejlépe vědět, jak data využít, jak z nich získat maximální hodnotu.

Někdy ale nemají zájem, jindy ani ta data :) Pojďme si rozkrýt, jak to s daty a jejich vlastnictvím opravdu je.

Data jsou jen moje!

Občas naopak slyším křičet manažera oddělení: "To jsou moje data! Já vám je nedám! Co s nimi chcete dělat? K čemu je potřebujete?"

Motivací je většinou hájení vlastního teritoria a osobní důležitosti. Nikdo mi nebude koukat pod prsty! Ještě byste mohli zjistit, že něco dělám špatně nebo že moje léta budovaná nepostradatelnost je jen pověstnou potěmkinovou vesnicí.

Data nejsou ničí

Opačným extrémem je, že se k datům nikdo nehlásí. Nikdo nechce převzít odpovědnost za jejich kvalitu a dostupnost: "To nejsou moje data! Moje taky ne!"

Data jsou naše, můžeme vám je prodat

Tu a tam vás napálí dodavatel. Rozhodnete se analyzovat data z dodané technologie (např. výrobní linky). Požádáte dodavatele této technologie o popis datových struktur a přístup k datům a nestačíte se divit! "Nezlobte se, ale to jsou naše data, nikoli vaše," opáčí dodavatel. "Rád vám je prodám nebo je pro vás budu zpracovávat a analyzovat. Chcete nabídku?"

Komu tedy patří data?

V první řadě celé firmě (detailní právní aspekty teď ponechme stranou). Žádný manažer si nemůže dělat nároky na "svoje" data. Firemní procesy data vytvářejí, firma je tedy formálně jejich vlastníkem a má právo data dál zpracovávat, analyzovat a získávat z nich hodnotu.

Je vhodné si bezplatné poskytování dat smluvně dojednat i se všemi dodavateli technologií, které data generují (nebo časem mohou). To proto, abyste se nikdy nedostali do situace popsané výše a nevydíral vás dodavatel.

Pokud je vlastníkem dat výhradně IT (míněno nikdo jiný o data nejeví valný zájem), je evidentní, že v takové organizaci povede k data-driven kultuře ještě dlouhá cesta. Samozřejmě i IT jako svébytné oddělení generuje významné objemy dat, ale pokud nejde o čistě technologickou firmu, hlavní hodnota dat je ukryta v byznys procesech.

Co obnáší "vlastnictví" dat?

Vlastnictví dat znamená spíše péči o data a odpovědnost za ně, než to zmiňované "moje, moje, nikomu nedám!"

Vlastníkem dat bývá typicky útvar, který má k charakteru a obsahu dat nejblíže. Finanční oddělení pro účetní data, Nákupní oddělení pro data o nákupu zboží a služeb ... a třeba výrobní oddělení pro již zmíněná data z výrobní linky.

Takové oddělení by mělo mít své specialisty (říká se jim třeba data steward nebo subject matter expert), kteří tato data znají, rozumí jejich významu, vědí, kde je najít. Tito pracovníci mají neocenitelný význam, protože do společné firemní datové platformy mohou přispívat přesnými informacemi ze své oblasti.

Vlastníci dat by měli pečovat zejména o:

  • kvalitu dat ve své oblasti
  • správu přístupů k těmto datům
  • zabezpečení dat (zejména, jde-li o citlivé osobní údaje nebo obchodní tajemství organizace)
  • zajištění životního cyklu dat (vznik, zpracování, archivace, zánik/vymazání, nejsou-li data dále třeba)

To vše v úzké spolupráci s IT. Ale mějme pořád na paměti, že motivace pro zpracování dat musí vycházet z byznysu firmy - jaké zákazníky oslovíme, jaká data chceme sbírat a proč, jak je budeme dále využívat.

IT oddělení by mělo být v ideálním případě motivátorem, školitelem a partnerem. Položte si sami otázku, je-li tomu ve vaší organizaci tak.

Vlastnictví dat je jednou z klíčových komponent v procesu zpracování dat ve firmě. Jde o často podceňovanou součást, ale její správné uchopení může zásadní měrou přispět k budování data-driven kultury a umožnit získávat z dat opravdovou hodnotu a konkurenční výhodu.

Například prostřednictví továrny na data (Data Factory) - ale o tom zase až příště.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti